3de editie TRUSTECH in Cannes gewijd aan betaal- en identiteitstechnologieën

Van 27 t/m 29 november 2018 verzamelden de marktspelers in de trustsector zich in het Palais des Festivals in Cannes om hun visie en de laatste trends te delen op het gebied van beveiligingstechnologieën voor het delen en uitwisselen van gegevens. Gedurende 3 dagen konden de 200 aanwezige internationale sprekers, 250 exposanten en sponsors deze thema’s actief met elkaar bespreken.

Exposanten konden ook dit jaar weer de mogelijkheden van de ontwikkelde technologieën demonstreren. Gezichtsherkenningsterminals, contactloze metalen betaalkaarten en gerelateerde producten om transacties af te wikkelen zijn een aantal van de vele nieuwe technologieën die zijn gepresenteerd tijdens de TRUSTECH 2018. Allemaal met een gemeenschappelijk doel, om het dagelijks leven van consumenten en ecosysteem actoren te vergemakkelijken en tegelijkertijd de bescherming van hun gegevens en identiteit te waarborgen.

De TRUSTECH is tevens de ontmoetingsplaats bij uitstek om te luisteren naar internationale experts en hun ervaringen te delen over verschillende onderwerpen die verband houden met digitale veiligheid.

Victoria Saue, hoofd juridische zaken, risico’s en naleving van het e-Residency-programma van de regering van Estland, presenteerde tijdens een keynote sessie het Estse digitale identiteitsinitiatief. Vandaag de dag zijn er meer dan 50.000 e-residenten uit de hele wereld die kunnen profiteren van vereenvoudigde procedures in Estland. Dankzij dit initiatief zijn de afgelopen twaalf maanden gekenmerkt door de oprichting van meer dan 5.000 bedrijven. “We hebben besloten om samen te werken met verschillende Fintech-bedrijven die innovaties kunnen inzetten om de procedures voor ondernemers nog verder te vergemakkelijken”, aldus Victoria Saue. “Dit is stapsgewijs gebeurd en we staan altijd open om met nieuwe innovatieve spelers samenwerkingsmogelijkheden en kansen voor het uitbreiden van huidige en toekomstige e-residenten te bespreken”.

Een andere vraag die op ieders lippen lag: wat is de volgende stap in de betaalmarkt en wat zijn de volgende prioriteiten? Volgens Jonathan Vaux, uitvoerend directeur van Engagement – Innovation Centre bij Visa, is het antwoord unaniem: focus op de gebruikerservaring en de consument weer centraal stellen in het denken. Alle huidige betaalconcepten evolueren en het tempo van deze verandering moet worden bijgehouden, zodat de consument een steeds aangenamere winkel- en betaalervaring heeft zonder het belang van verbeterde veiligheidsprotocollen te verminderen.

Vandaag de dag zijn consumenten steeds meer geneigd om biometrische gegevens te gebruiken om hun aankopen te doen. Dit is des te duidelijker met de komst van nieuwe regelgeving die tot doel heeft de klantervaring te transformeren en zijn identiteit en persoonlijke gegevens te beschermen. Een van de meest representatieve voorbeelden is de Europese richtlijn voor betaaldiensten PSD2 die tot doel heeft om de consument weer controle te geven over zijn gegevens en financiën. Voorheen werden de gegevens beschouwd als het nieuwe zwarte goud dat absoluut moest worden toegeëigend. Vandaag de dag moeten de gegevens weer eigendom worden van de consument. Dit houdt ook in dat ze anoniem worden gemaakt, zodat ze niet zonder hun medeweten kunnen worden gebruikt.

De volgende editie van TRUSTECH zal worden gehouden in Cannes van 26 t/m 28 november 2019.

Voor meer beursinformatie kunnen geïnteresseerden terecht op: www.trustech-event.com