Een beursstand wordt hier geleverd met een culturele handleiding

Energiek en inspirerend, zo mogen we Dick Oudman wel omschrijven. De sympathieke motor achter standbouwbedrijf Salespromotor BV uit Assen telt 70 lentes, maar daar merk je niets van. Hem bijhouden is de grootste uitdaging. “Als je lang in het vak zit dan heb je veel zaken wel een keer gezien of meegemaakt. Wij vallen terug op ijzersterke kernwaarden die in feite tijdloos zijn. Wij richten ons op onze klant en haar afnemers door relatiemarketing.”

Het bedrijf levert full service dienstverlening. “Wij zijn bouwer van luxere modulaire systemen en werken met twee merken. Voor meer dan 70% Skyline uit de USA en het Nederlandse XLartwall, specialist in doekframe concepten, vult de rest van de omzet. Met Xlartwall kunnen we meters maken en voor een persoonlijke invulling zorgen; dat is nieuw. Wij hebben dit in juni geïntroduceerd op de Nederlands-Duitse Handelsdag (KvK) in Papenburg (Dld). Het concept oogstte veel bewondering en is een alternatief voor uniforme shell systemen. Ons specialisme is het ontwerpen van hoogwaardige stands die voor 90% bestaan uit stijlvolle en functionele modulaire systemen in combinatie met 10% maatwerk. De doelstellingen van onze klanten zijn bij alles ons uitgangspunt.”

Salespromotor
Nederlands-Duitse Handelsdag; introductie nieuw Xlartwall concept voor beursinrichting.

Sterk partnerschap maakt dat de USA-klant zich thuis voelt in Europa
Salespromotor heeft, als zelfstandig bedrijf, al 18 jaar het dealerschap van Skyline USA. Amerikaanse exposanten die in Europa willen exposeren worden door Salespromotor in de watten gelegd en (indien nodig en gewenst) getraind voor een succesvolle beursdeelname op dit continent. Belangrijk is het overbruggen van cultuurverschillen. Oudman legt uit: “Een Amerikaanse exposant die hier zou handelen zoals hij in Amerika gewend is, zal minder resultaat boeken. Door zich aan te passen aan de Europese cultuur wordt op de verwachtingen van de bezoeker ingespeeld. Het is onze taak om nieuwkomers uit landen buiten Europa hierin te begeleiden en bekend te maken met onze (per land verschillende) handelstradities in onder andere design, inrichting en hospitality.”

Als voorbeeld noemt Oudman het kopje koffie voor de beursbezoeker. “Deze gastvrijheid is hier meestal het begin van het bouwen van een relatie terwijl in de VS veelal wordt gedacht dat dit te veel tijd vraagt en vanwege time-is-money achterwege blijft. Uiteraard zijn er veel meer do’s and don’ts. Daarom leveren wij desgevraagd een culturele handleiding en verzorgen we trainingen, ook om het rendement op de beursinvestering te verhogen.”

Salespromotor
Skyline Envoy, Engage en PictureCube op Chemspec Europe 2018.

Hoe wordt er naar de toekomst gekeken?
“We zijn gelukkig een financieel gezond bedrijf en kunnen het zonder bank of lease stellen. Daar hebben we wel veel voor moeten doen. We nemen de volle verantwoordelijkheid voor alle facetten van de beursdeelname. Naast eigen mensen beschikken we over monteurs over heel Europa, die we door middel van strenge selectiecriteria aan ons binden. We zijn een klein bedrijf maar dankzij onze medewerkers en ons internationaal team bieden we kwaliteit en flexibiliteit. We bouwen stands voor zowel tophonderd bedrijven als voor het MKB”, licht Oudman toe. 

Salespromotor
Dick Oudman: “Wij vallen terug op ijzersterke kernwaarden die in feite tijdloos zijn.”

Op onze vraag hoe hij de toekomst ziet nu leeftijd en gezondheid een rol gaan spelen, zegt hij lachend: “Ik ben nog in een redelijke conditie maar natuurlijk denken wij na over onze toekomst, de continuïteit van bedrijf en management. Als er onder uw lezers mensen zijn die daar met ons graag over meedenken mogen ze zich bij mij melden.”      

Tekst: Jan Mol    Beeld:  Salespromotor