Column | Egon van de Kamp

Jantje zag eens pruimen hangen

“O! Als eieren zo groot”, oreerde Hiëronymus van Alphen. De verboden vrucht, zo schreef de Bijbel. Zo tastbaar en zo dichtbij, zong Marco. De vruchten zullen de beloften der bloemen overtreffen. Die belofte van succes houdt ons al vanaf de eerste mens bezig. Het gedroomde resultaat, de ultieme vrucht van al je inspanningen, daar zijn we allemaal dagelijks mee bezig. We fantaseren over dat fruit, in allerlei gedaanten.

Leuke marketingcampagne, maar wat levert op? Gaaf evenement, maar zijn er deals gesloten? Zijn er duidelijke KPI’s, wat is de ROI, wat was de nettomarge? Onze uitdagingen worden tegenwoordig continu gemonitord. We willen concrete cijfers. Alsof Google Analytics live meedoet. Ook bij zaken die zich lastig lenen voor een cijfermatige analyse. En begrijp me niet verkeerd, dat is goed. Ik ben voorstander. Ook al houd ik van het buikgevoel vooraf, het meten tijdens en na is een must. Dat ben je jezelf en de organisatie waar je voor werkt verplicht.        

Vroeger, als in 25 jaar geleden, had je gewoon een goede dag of een prima jaar. Als je mijn vader vroeg wat al zijn inspanningen in het café opleverden, dan had hij vast gezegd: ‘een hoop extra werk’. Hij deed zijn werk bewust en met overgave, maar gemeten werd er niet. En eigenlijk was het met beursdeelnames niet veel anders. Je deed gewoon mee. Iedereen is er, dus wij moeten ook. De beurs werd een doel op zich. Terwijl het natuurlijk een van de vele middelen is om hoger gelegen doelstellingen in te vullen: meer omzet, een grotere naamsbekendheid of het verwennen van je vaste klanten bijvoorbeeld.

Tegenwoordig vindt er vaak een afweging plaats op prijs en direct resultaat, als er over beursdeelname gesproken wordt. Termen als tijdwinst, imagoversterking, kosten per contact en efficiency worden ondergeschikt gemaakt aan het bedrag, terwijl de branche inmiddels met eenvoudige statistieken en parameters duidelijk kan maken dat de zo gewenste Return On Investment gewaarborgd is. Je bepaalt namelijk je eigen succes.

Maar wat is er dan nodig om dat succes te behalen? CLC-Vecta gebruikt een Waardemodel. Zij omschrijven het als volgt: ‘de waardecreatie (het succes) van de beursdeelname is afhankelijk van een aantal factoren die in een simpele formule kunnen worden samengevat: Bereik x Contact x Ontmoeting x Follow-up. Het startpunt is een inventarisatie van de waardedrijvers (producten, diensten, concepten) die nodig zijn voor een succesvolle beursdeelname. Beter gezegd: een waardevolle ontmoeting die aantoonbaar resultaat oplevert.’ Een ontmoeting met jouw doelgroep, met jouw gedroomde afnemers, jouw pad naar je gewenste resultaat.

Die waardevolle ontmoeting mogen we dus niet zomaar overslaan. Daar komt heel wat bij kijken. Elk detail moet kloppen. Want die doelgroep is net als jij ook op zoek naar die ultieme vrucht. 

Laten we eerlijk zijn. Het is leuk om een liedje te horen, een Instagram Story of een hele website te zien of zelfs een video te bekijken. Maar uiteindelijk wil je dat succes voelen, je wilt het proeven en je wilt het van de schil tot en met het hart consumeren. Je wilt en moet je tanden erin zetten, maar dat kost tijd en moeite. 

Heb jij nog voldoende pit?  

Egon van de Kamp | Brands & Spaces