‘Content moet wel renderen’

Als aan Gavin Alosery, creative director van Digital Touch Productions uit Amsterdam, wordt gevraagd wat het allerbelangrijkste succes-kenmerk is van effectieve visuele content, bijvoorbeeld op een beursstand of in de retail, dan is zijn antwoord helder. “De focus mag niet zoekraken. Je moet altijd blijven nadenken over het einddoel: de conversie. Ik zie dat dát aspect soms nog wel eens wordt vergeten.”

Zijn opdrachtgevers weten meteen dat ze met een absolute creatieveling te maken hebben. Gavin begrijpt niet alleen dat er ongekende ontwikkelingen zijn in het vakgebied waar slim gebruik van kan worden gemaakt, maar ook snapt hoe het brein werkt. Bijvoorbeeld van passanten in een winkelstraat, in een showroom of zo men wil, op een beurs. Gavin houdt zich dagelijks bezig met de Kunst van het Verleiden.

“Bij goede digital signage moet ten eerste direct het doel duidelijk zijn. Het is altijd van groot en commercieel belang om het merk zelf, het product en/ of de smaken in de uitingen aanwezig te laten zijn. We moeten ons er van bewust zijn dat de momentopname van passanten niet langer duurt dan 10 seconden. In die ongelooflijk korte tijd moet je je boodschap dus kunnen overbrengen. Herkenningselementen van het merk, zoals bijvoorbeeld het kleurgebruik en lettertype, moeten consistent zijn. Content zal meteen de heldere associatie tot het merk moeten oproepen.”

Digital Touch Productions
De digitale boekenkast in de winkel. Digital Touch Productions was betrokken bij de ontwikkeling van deze Virtual Shelf.

Spelen met de ogen van de bezoekers
Gavin adviseert zijn opdrachtgevers tevens om niet meteen alles te willen vertellen. “Je moet weten wat je eigen verhaal is, waar het stopt en waar het verleiden begint. Zo kun je bijvoorbeeld met beeldschermen op een stand verrassende diepte creëren. Je kunt spelen met de ogen van de bezoekers, die nieuwsgierig worden. En, dus méér willen weten.” Zo verzorgt hij als beMatrix content partner samen met Van der Honing & Dane – Visual & IT Solutions, spectaculaire modulaire videowalls met LEDskin panelen.

“Ten derde de sales. Content moet wel renderen. Daarom moet de eerste kennismakingservaring van de doelgroep met jouw content eigenlijk ‘spectaculair’ zijn. Alles moet gericht zijn op conversie.”

Gavin heeft het in de eerste gesprekken met zijn klanten altijd over de merkbeleving. “Veel ondernemers weten wel wat ze willen vertellen, maar niet hoe ze het over moeten brengen. Met behulp van een vragenlijst haal ik ze uit hun Comfort Zone. Stap voor stap kom ik bij de juiste contentstrategie van de opdrachtgever. Dat is een leuk spel van inspireren en ontwikkelen. Voor ons creatievelingen is het van belang om veel eerder aan tafel te komen zitten. Er moet eerder aandacht zijn voor de content. Content is onderdeel van de standbouw of de retail-displays. Storytelling is de essentie.”

Digital Touch Productions
Gavin Alosery: ‘In het traject moet eerder aandacht zijn voor content!’.

Voor de komende jaren verwacht Gavin een versnelling van de technologische ontwikkelingen. “Doelgroepen kunnen meerdere ervaringen gaan beleven. Merkbeleving en sales gaan een impuls krijgen door bijvoorbeeld Radio Fre-quency Identity (RFID), Gamification en Augmented & Virtual Reality. En, wat te denken van Sensis-elementen waarbij meer gebruik wordt gemaakt van temperatuur en geur. Er wordt niet alleen veel meer mogelijk, maar het wordt ook allemaal steeds toegankelijker. Het gaat veel meer dan ooit draaien om Experiences. Precies daarom vind ik mijn werk ook zo mooi. Ik creëer en verkoop emoties. Hier start de relatie tussen de klanten van mijn klanten, oftewel de klantreis.”   

Uitgelichte afbeelding: beMatrix ISE 2018 – LEDskin booth.