Voor échte beursbeleving moet je BALLEN hebben!

Als je samen zit met Jan van Seventer, mede-eigenaar van Beewan Livecom Agency en Alan van de Wall, marketing coördinator bij Bertels BV, dan valt één ding op: de heren zijn aan elkaar gewaagd. We schuiven aan om te praten over de samenwerking tussen Beewan en Bertels, om merkbeleving op de beurs te creëren voor de vloeibare substraten die Bertels BV op de markt zet.

“Experience op beurzen is een mistig gebied”, opent Van Seventer het gesprek. “De manier van denken en methodieken zijn geen gemeengoed, daar komt best wat bij kijken. Alan en zijn team deden het. Van de Wall: “We bedachten een concept en gingen met Beewan in overleg, om de campagne uit te werken en het concept werkbaar te maken.” Volgens Van Seventer gaat het om een mooie co-creatie: “De creativiteit van Alan en zijn team krijgt bij ons alle ruimte, wij zijn daarin graag het klankbord. Bertels blijft leading in het hele idee, wij helpen mee om alles tot een inspirerend en disruptief plan te maken.” Van de Wall vult aan: “Beewan treedt op als een strategische en creatieve sparringpartner. We maken gebruik van elkaars kennis en expertise.”

Bertels BV
Volledige overgave met een groene beloning.

Maak van beursbezoekers merk-fans
Bertels BV heeft er diverse beurzen opzitten, waaronder vijf internationale. Van de Wall: “Onze rationele propositie is niet echt sexy voor beursbezoekers. Die zijn gewoon op zoek naar nieuws en willen een leuke dag hebben. Vandaar dus de inzet van experience als blikopener.” Van Seventer: “De beurscampagne 2018 is een daverend succes. Van het begin tot einde van de beurs staan bezoekers in de rij. De sociale campagne die aan de beursactie gekoppeld is, vergroot het bereik enorm. Geweldig resultaat dus dankzij die andere aanpak met activatie en experience. Daar hadden we – letterlijk – ballen voor nodig.”

Bertels BV
Leeftijd speelt geen enkele rol.

Ondergedompeld in een zee van groen
Onder de naam Plagron brengt Bertels BV substraten voor bemesting op de markt. “Onze internationale campagne voor Green Sensation moest ook naar beurzen worden vertaald”, vervolgt Van de Wall zijn verhaal. “Hoe laat je mensen nou een groene sensatie ervaren? We vonden de oplossing in een enorme ballenbak voor grote mensen. Het moest een ‘immersive experience’ worden in de meest letterlijke zin. Wie een sprong waagt in het diepe, wordt in een zee van ballen ondergedompeld in groen licht. De springer zit dan letterlijk even in een andere wereld.” Van Seventer voegt toe: “Een zeer geslaagde activatie, die voor iedereen toegankelijk is. Een belangrijk onderdeel van een experience kan escapisme zijn, meegenomen worden naar een andere wereld en ook dat is hier duidelijk geslaagd.”

Bertels BV
Green Sensation moet je gewoon zelf ervaren.

Een duidelijke vertaalslag naar het product
Van de Wall legt uit: “We willen de bezoeker graag laten beleven hoe het voor de plant is als er Green Sensation wordt toegediend. Vier elkaar versterkende producteigenschappen, uitgedrukt in een activiteit waar overgave voor nodig is, maar dan met een onweerstaanbare fun factor. Na de groene ervaring staat men meer open voor de betekenis en uitleg over het product. Tel daarbij het feit dat de waaghalzen in slowmotion worden gefilmd en zichzelf op social media kunnen terugzien – ook weer met verwijzing naar het product – en je zult begrijpen dat het effect van de beurs zich niet beperkt tot de paar vierkante meters stand.”

Van Seventer zegt tot besluit: “Alleen het testen van de ballenbak was al een feest. Het veiligheidsaspect was wel even een zorg, maar het bleek volkomen veilig. Ik wil hier ook nog wel even benadrukken dat Bertels dit concept zonder concessies heeft doorgezet, daar heb je ook in de andere betekenis ballen voor nodig. Het is natuurlijk veel veiliger om in te zetten op een beursstand met producten en drankjes voor je klanten. We zijn dan ook erg trots op deze opdrachtgever!”   

Tekst: Jan Mol   Beeld: Bertels BV