Groot formaat printen met focus op innovatie en duurzaamheid

Eigenlijk is Big Impact als leverancier van grootformaat printwerk een instituut. Iedereen die op maximale grootte inzake beeld denkt, kent het bedrijf. Toch maakt Big Impact niet veel reclame voor zichzelf. Er wordt al helemaal niet gedweept met het werk dat men voor de klant maakt. Dat heeft een reden, zo vernemen we. We zitten aan tafel bij directeur en eigenaar Marc Schoenmakers en sales director Thijs Esser.

“Niet wij maar onze klanten moeten shinen. Wij zetten alleen maar de inkt op de juiste plek en zijn daar toevallig erg goed in”, opent Schoenmakers het gesprek. Esser voegt toe: “Discretie is hier een groot goed. Onze klanten zijn partners. Het zou vreemd zijn als wij daar overheen stappen.”

Klanten moeten bij het bedrijf passen
Big Impact bedient ongeveer 100 vaste, loyale klanten. “Dat lijkt niet veel, maar als we kijken naar het volume wat deze partners omzetten, dan is het dat wel”, vervolgt Schoenmakers. “Leveranciers en klanten moeten bij elkaar passen. Daarom zijn we kritisch in ons aannamebeleid. We zien onszelf als white label facilitator. Wij zijn het verlengstuk van de creativiteit van de klant.” Esser: “De klanten zelf zijn onze ambassadeurs en dat is de beste motivatie om onze benen uit ons lijf te rennen voor hen. Let wel: als stille kracht op de achtergrond.”

Esser en Schoenmakers zien Big Impact als een kapitaalintensief bedrijf met een hoge innovatiekracht. “Die innovatiekracht beperkt zich niet alleen tot de kwaliteit en de mogelijkheden van ons printwerk. We zijn een toegewijd bedrijf als het aankomt op duurzaamheid”, legt Schoenmakers uit. “Dat betekent dat we inzake maatschappelijk verantwoord ondernemen geen volger zijn, maar een ontwikkelaar. Dat past bij onze filosofie, we willen een schonere wereld achterlaten voor ons nageslacht.”

Ook op het gebied van groen ondernemen dekt de naam ‘Big Impact’ de lading. “Met een focus op grootverbruikers hebben we ook te maken met milieutechnische zaken op groot formaat. Het verkleinen van onze ecologische voetafdruk is een continu en innovatief proces”, aldus Esser.

Big Impact
De nieuwe sublimatie textielprinter kan rollen doek van 500 cm breedte verwerken.

Practice what you preach
Big Impact werkt steeds meer met gerecyclede grondstoffen. Het bedrijf kijkt vanaf de oprichting naar innovatieve methoden en materialen en stapte daarom als een van de eersten over naar solvent vrije inkten. Schoenmakers: “We zijn al vroeg overgestapt op UV-hardende en sublimatie inkten. Duurzaamheid is hier geen must, maar een wil. Ons personeel, in alle gelederen, denkt elke dag mee hoe we het nog beter kunnen doen.”

Esser beaamt dat en voegt toe: “We opereren in een wereld waar tijdelijk gebruik hoogtij viert. Daarom moet aan de voorkant van de keten, bij ons, alles optimaal zijn. We werken aan onze hardst lopende materialen, daar kunnen we het meeste betekenen. Waar mogelijk richting circulair en anders bio-based.”

Met Big Return heeft Big Impact een systeem in beweging gezet waarmee rest- en retourmaterialen terugkomen naar de bron. “We hergebruiken, we recyclen en vinden nieuwe toepassingen voor waste”, schetst Schoenmakers. “In 2020 moet 80% van onze business een stap voorwaarts inzake duurzaamheid gemaakt hebben.”

In de nabije toekomst afscheid nemen van pvc
Op de tekentafel ligt momenteel een plan om pvc voor altijd als grondstof uit te bannen. Schoenmakers: “We zitten midden in dit traject. De kunst is om een waardige vervanger te vinden, die de marktconformiteit van onze klanten niet in de weg staat. Ons hoogste doel is het creëren van een nieuwe standaard.”     

Tekst: Jan Mol    Beeld: Big Impact, Gerard Slegers
Uitgelichte afbeelding: 
Bij een 500 cm printer hoort uiteraard een snijtafel waarop moeiteloos de 500 cm prints gesneden kunnen worden.