Grootste binnenstadse expositiecentrum ter wereld staat in de steigers

Expo Porte de Versailles in Parijs is het grootste binnenstadse expositiecentrum ter wereld. Met 53 hectare oppervlakte en 220.000 m2 hallen is het uitzonderlijk dat men op dezelfde plek uitbreidt. Dat deze opschaling noodzakelijk is, bewijst het succes van de beurzen en evenementen die er gehouden worden. Zakendoen in het hartje van Parijs is zakendoen in stijl. We spraken met Pablo Nakhlé Cerruti, directeur bij VIPARIS. VIPARIS is eigenaar van het expositiecomplex Porte de Versailles.

“Na 90 jaar moet alles opgeknapt worden. Het is een 10-jarenplan welke in drie fases verloopt. We zijn begonnen met fase 1 in de zomer van 2015. Momenteel zitten we in fase 2, deze duurt tot de zomer van 2019. Fase drie loopt van 2021 tot en met 2023”, schetst Nakhlé.

Expo Porte de Versailles
Jean-Marc André, director of marketing and communication van Who’s Next, de grote modebeurs: “In de toekomst gaan wij over van trade fair naar event, om de bezoekers nog meer beleving te bieden. We gaan een mix maken tussen inkopers van mode en kopers van mode, waarbij we geld zullen steken in het verder digitaliseren van het evenement.”

VIPARIS geeft het complex terug aan de Parijzenaar
Porte de Versailles is gebouwd in 1923, als attractiepark voor de inwoners van Parijs. In de loop der jaren heeft het de functie gekregen van expositiecomplex, met grote exposities zoals de EQUIPAUTO, alleen al goed voor een jaarlijks bezoekersaantal van 1,2 miljoen mensen. Nakhlé: “Porte de Versailles krijgt op het dak van paviljoen 6 Urban Farming. 1,5 hectare tuin, open voor het publiek, dat overigens in heel Porte de Versailles welkom is. We geven op deze manier de venue een beetje terug aan de mensen.”

Expo Porte de Versailles
Angèle Sitbon, communication manager bij Eurovet, de organisator van Salon de la Lingerie: “We zijn nieuwe wegen ingeslagen. Wie standruimte inkoopt, krijgt daar automatisch een stuk marketing bij. We moeten het winnen op basis van toegevoegde waarde.”

Nieuwe congrescentrum moet nieuwe markten aanboren
De hoofdentree en het park behoren tot de aanpak van fase 1. De façade van paviljoen 1 is onder handen genomen. Een huzarenstuk is het nieuwe congrescentrum op het dak, met uitzicht op de Eiffeltoren. De hoofdzaal biedt 5.200 zitplaatsen of 14.000 staanplaatsen. “Voorheen had heel Parijs bij elkaar opgeteld 12.000 staanplaatsen. Nu hebben we er hier alleen al 14.000. Sinds 3 jaar is Parijs de congresstad van de wereld, met onze opschaling zien we enorme kansen. We zijn nu ook interessant voor grote medische congressen”, aldus Nakhlé.

Op het terrein van Porte de Versailles zijn twee hotels voorzien, naar design van Jean Michel Wilmotte. De hotels zijn filialen van Mama Shelter en Novotel. “In de nieuwe opzet kunnen we congressen linken aan expo’s. We zitten in het ‘Confex’ tijdperk, een mix van Conference en Exhibition. In Parijs kom je als zakenman bovendien voor ‘Bleisure’, een samenvoeging van Business en Pleisure. Het zijn grote trends en wij hebben daar het antwoord op”, aldus Nakhlé.

Expo Porte de Versailles
Zoë Z. Duffrène, international communication senior executive bij Maison & Objet: “Met 250.000 bruto m2 aan expositieruimte zijn we nog steeds een fun fair. We hebben een logische indeling in sectoren en willen inspireren en faciliteren.”

Gezamenlijk onderschreven charter voor innige samenwerking
Contrat de Filière heet de taskforce waar diverse partijen aan deelnemen. Ook Promosalons heeft getekend en toont zo engagement om er alles aan te doen om de sector te promoten. We spraken met Renaud Hamaide (chairman bij Comexposium), die de beurzen vertegen­woordigt: “Parijs telt alleen al 750.000 m2 expositieruimte. Waar we voor willen zorgen, is dat ROI (return on investement) ROE (return on emotion) wordt. Digitalisering wordt steeds belangrijker. Bij ons staan de merken voorop, die gebruiken we voor promotie. Dan kijken we niet alleen naar de beurzen zelf, maar ook hoe we leider kunnen worden in het linken van bedrijven en klanten. We willen loyale communities opbouwen, met persoonlijke marketing. We geven de bezoeker exact datgene, waar hij of zij voor komt.”

Andere deelnemers aan Contrat de Filière zijn Business France en A tout France (de promotie organisatie voor toerisme).

Expo Porte de Versailles
Pablo Nakhlé Cerruti poseert bij de grote maquette die is gemaakt van het Porte de Versailles complex zoals het er in 2023 moet uitzien.

Tekst: Jan Mol   Beeld: Jan Mol/ Eurovet/ Who’s Next
Uitgelichte foto: 
Johanna Blin, marketing en communicatie manager bij BIJORHCA (van Reed Expositions): “We hebben exposanten uit 40 landen. Van de bezoekers komt 30% uit het buitenland, verdeeld over 40 landen. We staan steeds meer in contact met onze klanten en bezoekers, ook voor en na de show.”