Paris, s’eveille

“Il est cinq heures, Paris s’eveille”, zong Jacques Dutronc in 1968. Vertaald: “Het is vijf uur, Parijs ontwaakt.” Het is inmiddels 2018 en Parijs is al heel lang wakker, vooral als het gaat om internationaal zakendoen. We zitten aan tafel met Coen Rosdorff, directeur van Promosalons Nederland en Laurence Agostini, marketingdirecteur van Promosalons in Parijs. De entourage: een authentiek Frans restaurant, waar je als toerist eeuwig naar zoekt. “Er is een Frankrijk dat je nog niet kent en je echt moet gaan ontdekken, als je internationaal zakendoet”, opent Rosdorff het gesprek. “En Parijs? Parijs is zoveel meer dan alleen een mooie stad.”

Promosalons is in 1967 als groep opgericht door de kamer van koophandel in Frankrijk, door organisatoren van beurzen en evenementen en door eigenaren van beurscomplexen. In 1969 was de opening van het Nederlandse kantoor een feit. Het doel: het wereldwijd promoten van de beurzen en beurslocaties in het buitenland. Inmiddels is Promosalons in 55 landen over de hele wereld te vinden. Dat Frankrijk interessant is om internationaal zaken te doen, bewijzen de cijfers.

Agostini: “Beursdeelnames zijn lucratief. Jaarlijks wordt er in Frankrijk 30 miljard dollar omgezet op de beurzen, waarvan 25% gegenereerd wordt op de beursvloer en 75% in de maanden na de beurs. Een derde van deze omzet wordt gedaan met internationale klanten. Het klimaat voor internationale handel is hier perfect. Culturen matchen is ons vakgebied.”

Promosalons
Coen Rosdorff en Laurence Agostini.

De gemiddelde ROI op een Franse beurs is 1 op 10
“Een euro investeren betekent er tien terugontvangen”, vertelt Agostini. Die cijfers
komen niet uit de lucht vallen: ze worden onderzocht en gepubliceerd door UNIMEV (Union Française des Métiers de l’Événement), een verbond waarin zich diverse beroepsgroepen verzamelt hebben, die gelieerd zijn aan de wereld van beurzen en evenementen. Men rust op drie pijlers: Venue management, Event design en organisatie en business specifieke dienstverlening, zoals security, meubilair en aankleding. Er zijn drie hoofdtaken, te weten ‘representatie’, door de overheid ondersteund, ‘promotie’ en ‘collectief denken’, met het oog op de toekomst.

Promosalons
Sierknoopwerk uit Japan. Maison&Objet is internationaal georiënteerd.

Wetsmatig gecertificeerde statistieken
De harde feiten zijn dankzij UNIMEV keihard, vernemen we. We spreken met Vincent Larquet, directeur strategie en duurzame ontwikkeling en Constance Marsilli, data research manager bij UNIMEV. Marsilli is verantwoordelijk voor het aanleveren van de juiste cijfers rondom beurzen en evenementen aan de Office de Justification des Statistiques (OJS). Dit orgaan bestaat al sinds 1967 en verzameld gecertificeerde data. “Door de certificering hebben we al heel lang een correcte inzage in de cijfers rondom beurzen en evenementen. We maken bij UNIMEV een studie om exposanten over te halen en hebben een tool ontwikkeld waarmee de organisator van een beurs een assessment kan doen op het evenement. Twee jaar geleden werd deze tool voor het eerst ingezet op de klimaatconferentie, COP21 in Parijs”, aldus Marsilli.

Larquet vult aan: “Dankzij de gegevens die wij verzamelen, is het zelfs mogelijk om voorspellingen te doen. De kracht is dat OJS een onafhankelijke rol speelt en al 50 jaar onder de Franse wetgeving valt. Onze cijfers liegen niet.”

“We kunnen goed meten en inzichten verschaffen hoe de geldstromen binnen de gehele keten lopen. Daarmee hebben we een goede tool in handen om te lobbyen en awareness te creëren bij beslissers. Ook internationaal, want wat hier geboden wordt, is uniek”, zegt Marsilli tot besluit.

Tekst en beeld: Jan Mol
Uitgelichte foto : Eén van de expositiehallen van de beurs Maison&Objet 2018.