Terugblik Salon International de la Lingerie & Interfilière Paris 2019

De internationale vakbeurs voor lingerie en badmode “Salon International de la Lingerie” en “Interfilière Parijs”, het trefpunt van ontmoetingen, reflecties en tevens dé plek om trends te spotten, heeft ondanks de uitdagende economische, politieke, maatschappelijke en klimatologische situatie toch bemoedigende resultaten opgeleverd. Met 10% minder bezoekers is deze beurseditie nog steeds op peil gezien de huidige stagnerende wereldmarkt.

SD-REMISE_DES_PRIX-2275-82958 kopiëren

In deze ambiance presenteerden de belangrijkste spelers in de lingeriebranche hun visie aan Franse en internationale kopers en leveranciers met de nieuwe herfst/winter 2019-2020 collecties voor de merken, en de zomercollecties 2020 voor de stoffen en fournituren.

36% Frankrijk – 64% Internationaal

Exposanten waardeerden de kwaliteit van de kopers die ze ontmoetten en de matchmaking initiatieven die gedurende de hele duur van de beurs werden georganiseerd. Zakelijke speeddates, “ambassadeur”-cocktailevenementen, een speciaal onthaal voor internationale detaillisten, personal shoppers….Een omvangrijk programma van evenementen (inspirerende lezingen, praktische workshops) en een deskundige inhoud maken de beurzen tot een niet te missen evenement.

De beursorganisator Eurovet koos dit jaar voor twee invloedrijke mantra’s die een weerspiegeling zijn van de veranderende lingeriebranche: “Fall in love with yourself” and “The Art of details”.

Trends om naar uit te kijken

Aan de “Salon International de la Lingerie” zijde

Bodywear

Gedreven door de body positivity-beweging weerspiegelt lingerie niet langer de verleidelijke allure van een mannelijke blik of het voorgeschreven stereotiepe mode: sprekende designs en bodywear is duidelijk waar het bij deze trend allemaal om draait.

Merken zijn vindingrijk en stellen innovatie centraal in hun strategie, om tegemoet te komen aan de behoeften van veelzijdige, veeleisende vrouwelijke consumenten.

Tegenwoordig wenden vrouwen zich tot lingerie als een echt schoonheidsproduct en een vorm van expressie. Deze nieuwe kijk op lingerie heeft invloed gehad op de laatste editie van de beurs en zal in de komende jaren zeker meebewegen met de vernieuwing binnen de markt.

Op zoek naar een positief lichaamsbeeld, bevrijden vrouwen zich van clichés en maken ze zich deze hybride stijl eigen, een modegeest die de industrie op zijn kop zet. Dit is een fundamentele trend die tot uiting komt in de keuzes voor Designer of the Year, de Chantelle Lingerie groep voor de Salon International de la Lingerie en Penn Textile Solutions voor de Interfilière Paris.

Aan de “Interfilière Paris” zijde

Natuurlijke vezels

Jarenlang voorbijgestreefd door de meer rendabele synthetische vezels, maken de natuurlijke vezels een grote comeback in mode- en lingerieland.

De toename van het milieubewustzijn en het groeiende belang van welzijn en de bescherming van de gezondheid hangen nauw samen met het streven naar meer natuurlijke en gezondere producten en naar comfortabele materialen die in theorie minder “toxisch” zijn.

In het kader van het behoud van ons milieu, zoeken fabrikanten en wetenschappers naar natuurlijke alternatieven, met een minimale impact op het milieu en op het welzijn van de dieren.

De volgende beursedities, Unique by Mode City en Interfilière Paris, vinden plaats van 6 t/m 8 juli 2019 in de hallen 3 & 4 van Paris Expo Porte de Versailles.